Frågor & Svar2018-05-09T10:28:06+02:00

Frågor & Svar

Här finner du svaren på dom vanligaste frågorna.

Du kan alltid ringa oss på 08 652 82 45 eller maila oss här.

Jag ska ta hand om ett dödsbo, var börjar jag?2018-05-08T09:53:31+02:00

Innan man börjar avveckla ett hem/dödsbo bör en dödsboanmälan upprättas. Tänk dessutom på att behålla hemförsäkring tills hela avflyttningen är gjord.
Samtliga dödsbo-delägare skall underrättas.

Bra hemsida för komma igång är:

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor

Hur säljer man ett helt hem?2017-07-05T13:06:18+02:00

Börja med att gå igenom bohaget med samtliga dödsbodelägare för att bestämma vad som skall säljas, boka utan förpliktelser en kostnadsfri värdering med Uppköparna.

Bohag som ej är till försäljning behöver inte flyttas från bostaden men kan markeras. Saker i skåp och lådor kan med fördel stå kvar då det är lättare att överskåda än om det packas ner i kartonger.

Uppköparnas värderingsman gör därefter en värdering baserat på lång erfarenhet. Då eventuella tjänster som transporter, flyttstädning, bortforsling till återvinning ska utföras så lämnar vi en skriftlig offert som visar vad vi värderar inköpet till och vad våra tjänster kostar. Då bohagets värde överstiger våra kostnader betalar vi ut beloppet till er efter överenskommelse. Då arbetskostnaderna är större än inköpsvärdet fakturerar vi er enligt överenskommen skriftlig offert, efter att arbetet avslutats.

Vad kostar det?2018-05-08T09:52:43+02:00

Fördelen med Uppköparna är att vår målsättning är att återanvända så mycket som möjligt i de hem vi köper, vilket är till gagn för miljön och våra kunder.

Våra kostnader är jämförbara med flyttfirma eller avfallsföretag men med vår värderings-expertis så blir det efter avdrag för säljbara föremål mycket mer förmånligt.

2 man med lastbil kostar ca 850kr/timme enligt branschen och Uppköparna tar ingen framkörningsavgift som brukligt. På de tjänster som är berättigade skattereduktion informerar vi om detta. Våra värderingar är kostnadsfria!

När måsta jag boka?2017-07-05T13:05:13+02:00

Vi har ofta tid att komma på en värdering om inte samma dag så inom ett par dagar beroende på ärendets prioritet eller plats. Innerstaden går oftast samma dag.

Hur går en värdering till?2017-07-05T13:04:54+02:00

Uppköparnas värderingsman bokar gärna ett möte i bostaden och gör där en förteckning och värdering samt arbetsplan baserat på önskemål från kunden.
Värderingen är helt utan förpliktelser och kostnader. Självklart gäller full diskretion. Med vår långa erfarenhet kan vi på plats ange ungefärligt värde och uppdragets kostnad.

Därefter skickas/mailas resultatet av mötet till er för att kunna kontrolleras med anhöriga innan överenskommelse görs med Uppköparna.

Vi kan även göra en värdering på foto men kan då behöva komplettering med frågor.

Köper ni även enstaka föremål ur ett hem?2017-07-05T13:04:17+02:00

Köper även delar av hem och enstaka föremål, skicka gärna bilder på enstaka föremål för snabbvärdering. Vi återkommer snarast med kompletterande frågor eller offert.

Om jag bor på annan ort?2017-07-05T13:03:59+02:00

Vi har tider avsatta på helger för värdering för släktingar som bor på annan ort eller annars inte hinner på vardagar.

Vi tänker sälja på auktion, varför anlita Uppköparna?2017-07-05T13:03:41+02:00

Uppköparna samarbetar sedan många år med ledande auktionsföretag då detta är en bra försäljningsmodell för vissa saker. Mycket i ett hem går däremot inte att sälja på auktion i Stockholm, p g a att omkostnaderna ofta kräver mindre skrymmande varor med högre värde. Uppköparna ska vara det självklara valet för de kunder som vill kunna komma vidare med sina försäljningar av bohag efter inlämning på auktion. Boka en värdering!

Vad ingår i en flyttstädning?2017-07-05T13:03:10+02:00

Uppköparna följer Mäklarsamfundets regler för flyttstädning om ej annat överenskommet.

Länk till Mäklarsamfundet:

http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/stadning.pdf

Vi erbjuder flyttstädning med garanti.

Hur och när gäller RUT avdrag?2018-05-08T09:54:41+02:00

Skattereduktion enligt RUT gäller ej vid städ och flytt av dödsbo. Undantag finns om dödsbodelägare bor på samma adress.

Vid flytt till annat boende kan RUT avdrag göras för flyttstädning och på vissa delar av flyttkostnaden.

Länk till Skatteverket:

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/villkorforattfarutavdrag.4.3810a01c150939e893f2b9d.html

Uppköparna ombesörjer ansökan om skattereduktion hos Skatteverket.

Hur och när får jag betalt?2017-07-05T13:01:57+02:00

Då vi köper bohag betalar vi kontant eller via konto. Swish kan förekomma vid mindre överföringar. I offerten skrivs betalningsöverenskommelsen.

Vad händer med sakerna som ni köper?2018-05-08T09:55:27+02:00

Vi sorterar sakerna i olika kategorier, säljbara, renovering och återvinning. Säljbart går till vår gårdsbutik där de snart hittar ett nytt hem.

Renovering ses över av vår hantverkare och får en uppfräschning innan de säljs.

Återvinning kan lämnas till tex Myrorna eller Stadsmission om det är kläder eller mindre möbler, annat lämnas till kommunens återvinning och sorteras efter gällande regler.

Får jag offert på arbetet?2017-07-05T13:01:07+02:00

Efter en värdering lämnar vi offert skriftligt via post eller mail. Preliminär snabboffert kan lämnas om foto och beskrivning mailas på önskat uppdrag.

Kommer det några räkningar i efterhand?2018-05-08T09:55:54+02:00

Nej, vi fakturerar den kostnad för arbete vi kommit överens om. Inga provisioner eller extra tillägg för dokumentation. Tilläggsbeställningar bekräftas.

Till toppen